Nîn Háo! - Reisverslag uit Peking, China van Jamie Last - WaarBenJij.nu Nîn Háo! - Reisverslag uit Peking, China van Jamie Last - WaarBenJij.nu

Nîn Háo!

Door: Jamie Last

Blijf op de hoogte en volg Jamie

13 Februari 2015 | China, Peking

Vandaag een thuiswerkdag ingepland, onder andere om de blog bij te werken. Hier gaat alles prima. De eerste kennismaking op het project was erg gezellig. De trainees kwamen gelijk op Monique afgerend om handjes en knuffels te geven. Iedereen kwam ook direct op mij af, bekeken me van top tot teen en besloten toen dat het wel ok was, aangezien ik met Monique mee was. De trainees begonnen allemaal luidkeels te praten en vragen te stellen die ik uiteraard niet begreep. Dus: een voorstelrondje met een tolk! Ze waren zeer geïntresseerd in waar ik vandaan kwam, wat ik deed en voor hoe lang ik zou blijven. Ze vonden het helemaal geweldig.

Gelukkig voor mij was er nog een Franse jongen op het project werkzaam. Hij was al zo’n 5 maanden in Beijing en kon dus een redelijk woordje Chinees begrijpen en spreken. Dat hielp mij enorm. Daarnaast is er een trainee, Jerry, die zeer goed Engels spreekt. Hij hielp me hier en daar met het communiceren met de anderen. Maar met handen en voeten werkt op zich ook prima.

Ik kon gelijk meedoen met hun activiteit, het maken van een kuikentje in een beweegbaar ei van kralen. Door met een bepaalde knoop en patroon de kralen te rijgen krijg je dan uiteindelijk een ei dat open kan, waar dan het kuikentje in zit. Ontzettend leuk om daar mee aan de slag te gaan, want de trainee die naast mij zat, genaamd Chef (de zelfuitgeroepen kok van Huiling) vond het maar al te lachwekkend dat het me niet lukte. Naar wat geklooi en wat hulp kwam ik al een heel eind.

Lunchtijd! Varkensvlees in een bouillion, met nog een heel dik stuk vet er aan vast… Niet zo mijn ding. Maar wanneer het vet er af was gehaald was het heel erg lekker. In combinatie met een Chinese wortel/ui stoofpotje en een soep van rijst en tomaat een complete maaltijd.

De Chinese keuken bevalt me tot nu toe zeer. Veel sterke geuren waaien door de straten op weg van punt A naar B. En dat geldt ook voor het eten. Veel sterke smaken en kruiden worden gemengd tot heerlijke gerechten. Samen met Monique zijn we een aantal keren gaan eten. Samen met andere jongeren die Monique heeft geholpen, Bartjan, Liselotte en Julia. Bartjan en Liselotte zijn uit Nederland en Julia uit Brazilië. Zij zijn hier om Chinees te leren of Engelse les te geven. Steeds was het eten erg lekker en een gezellige avond met de anderen. Gisteravond zijn we “hotpot” gaan eten. Ieder krijgt een pannetje met water met een vlammetje er onder waar je dus je eten in gaart. Een soort fondue, maar dan met water. Een grote draaischijf in het midden van de tafel met van allerlei groenten, vlees en onbekende dingen. Wederom een hele leuke ervaring.

Naast al het eten heb ik ondertussen ook een nieuwe kamer. Ik ben samen met een huurbaas bij drie verschillende kamers gaan kijken. Over het algemeen zijn de appartementen prima, maar is de omgeving niet zo geweldig. Dus ik heb de beste kamer en omgeving uitgekozen tegen een iets hoger bedrag. Deze kamer was in het appartement van Julia, wat het extra leuk maakte. Aangezien ik haar al kende was dat gemakkelijk contact leggen. Daarnaast is er nog een Chinees meisje, Monica, die ik amper zie. Maar voor wat ik haar gezien heb een hele leuke meid. Ze was aan het koken met een of andere zwarte worst gemaakt van varkensvlees. Zag er heftig uit en dat was het ook…

Ik had nog een stukje over na een klein hapje genomen te hebben, maar dat heb ik stiekem weggegooid. Bleh, dat hoef ik niet nog een keer! Ze had zelf dumplings gemaakt, die in tegenstelling tot de worst wel erg lekker waren.

Samen hebben we de tv aangesloten om een typisch Chinese spelshow te kijken. Hilarisch! Steeds werd het beeld stilgezet wanneer iets gebeurde en kregen de spelers bijvoorbeeld hartjes in de ogen of een stroom tranen over de wangen. In combinatie met veel grappige geluidjes ontzettend grappig om te zien. Een eerste geslaagde en gezellige avond met de huisgenootjes dus.

Mijn kamer is zeer ruim. Ruimer dan ik gewend was van in Sittard of Heerlen. Een tweepersoons bed, drie kasten en een bureau bieden genoeg plaats voor mijn troep in te doen. Het uitzicht is niet heel geweldig, ik kijk uit op straat met een paar winkeltjes en een ander flatgebouw. Overdag best een drukke straat, maar gelukkig wordt het zo rond 10 uur weer rustig.

Heb ik verder nog iets te melden…? Oh ja! Ik was gisteren op het project, waar een moeder met twee kids naartoe was gekomen om een kijkje te nemen. Zij sprak redelijk Engels en begon een gesprek met mij. Ze vroeg mij of ik de kinderen, Tiger en Peter (Engelse namen) Engelse les wilde geven tegen betaling! In eerste instantie vond ik dat wat vreemd om te doen, maar eigenlijk, waarom niet? Ik help hen met Engels en ik leer zo Chinees. Dus, diezelfde middag nog met hen mee naar huis voor de eerste les. Tante was ook thuis die voor echte Chinese thee zorgde (met stukjes, zoals het hoort). Eerste les ging prima, leuke kinderen en vriendelijke moeder. En de betaling, omgerekend 14€/uur! Daar was ik zeer blij mee :) De komende tijd blijf ik hen dus nog wel even les geven.

  • 13 Februari 2015 - 08:25

    Chantal:

    Hoi Jamie,

    Leuk om te lezen dat je volop aan het wennen bent aan je nieuwe woonomgeving. Fijn dat je een lekker plekje hebt gevonden om te verblijven en dat je rustig een opstart aan het maken bent en dan gebeuren er allerlei onverwachte dingen. Succes met het opstarten!

  • 13 Februari 2015 - 17:05

    Lilianne Last:

    Een schrijver is geboren! Verheug me al op het volgende stukje. Knoevel, mam.

  • 13 Februari 2015 - 21:49

    Liesbeth En Theo:

    Hoi Jamie,

    leuk verslag. Veel plezier en succes met je studieopdracht en de Engelse lessen!

    groetjes Liesbeth en Theo

  • 14 Februari 2015 - 10:11

    Pap:

    Hey James, leuk om te lezen wat je tot nu toe beleefd hebt. Ik sluit me aan bij de bovenstaande berichtjes. Je bent een geboren verteller. Nu moet de fotograaf in je nog naar boven komen. Fijn dat je les kunt geven en daar ook nog een centje aan weet over te houden. Wat te veel is kun je op mijn girorekening over maken, hahaha. Ik zou zeggen, geniet er van. Dit zal je niemand meer afnemen, wat een beleving. Groetjes, pap. Alaaf!!

  • 16 Februari 2015 - 17:07

    Momma:

    GYUH Jamie-San!
    Tot nu toe al leuke leisvelslagen gemaakt blo. Keep up the good wolk! Leest lekkel weg én is nog glappig ook :) Klijg je in China ook sambal bij? XD
    Denk aan je, wens je supelveel pleziel & succes met afstudelen.
    Big kiss flom you know who ^-^

  • 17 Februari 2015 - 21:16

    Marjo Huisinga:

    Hoi jamie leuk al om te lezen ,ben albenieuwd naar je volgende reisverslag gr van ons

  • 19 Februari 2015 - 10:47

    Trudy Crum:

    Hallo james wat leuk dat je het naar je zin hebt, ik kijk uit naar je volgende verslag.
    Maak er maar een leuke tijd van en geniet want je vliegt niet iedere maand naar china.
    Ik ben benieuwd naar foto,s van je stad hoe het er daar uitziet nou tot schrijfs, en een dikke knuiffel

  • 20 Februari 2015 - 10:09

    Aafke:

    Hey Jamie,

    Dat gaat allemaal wel goed daar! Heel veel plezier en misschien ben je in mei nog op tijd terug voor... ;)

    Groetjes Aafke

  • 01 Maart 2015 - 19:59

    Riet.Franssen:

    hallo Jaimie !
    Ik ben op bezoek bij Mevr Riet, en we hebben het over jou gehad en de reis,
    Volgens Mam heb je een fiets gekocht voor €10 , hebben ze daar ook auto's voor €10?
    Fijn dat je het zo goed naar je zin hebt , en Oma is heel trots op jou !
    En heel veel lieve groetjes van Riet en Oma !

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jamie

Actief sinds 04 Feb. 2015
Verslag gelezen: 323
Totaal aantal bezoekers 3259

Voorgaande reizen:

06 Februari 2015 - 06 Mei 2015

Van Sittard naar Beijing en terug!

Landen bezocht: