Pidjao, lounge en een flinke klim - Reisverslag uit Peking, China van Jamie Last - WaarBenJij.nu Pidjao, lounge en een flinke klim - Reisverslag uit Peking, China van Jamie Last - WaarBenJij.nu

Pidjao, lounge en een flinke klim

Door: Jamie Last

Blijf op de hoogte en volg Jamie

24 Februari 2015 | China, Peking

Hallo allemaal!! Ontzettend leuk om alle berichtjes te lezen van iedereen. Steeds weer een glimlach op mijn gezicht als ik het lees!

Een nieuwe blog, maar waar moet ik beginnen?! Misschien is het het handigst om de fotovolgorde aan te houden op mijn gloedje nieuwe camera. Heel fijn ding!! Ben er erg blij mee :)

Het eerste wat voorbij komt is het 798 Art district (Djibadjo (betekend letterlijk zeven negen acht). Een leuke buurt waar overal kunst op straat staat en verschillende artgaleries bij elkaar zitten. Helaas mag nergens binnen foto's worden gemaakt, maar dat maakt niet uit, want op straat is genoeg te zien. Een hele leuke middag daar gehad met Julia en Liselot, lekker op het gemakje in het zonnetje een stuk lopen. Was wel wat lastig om te vinden dit keer, aangezien Monique er niet bij was. Maar de metro is eigenlijk heel gemakkelijk nu ik er wat vaker mee gereisd heb. Alles is verbonden en gemakkelijk bereikbaar. En zeer goedkoop! Voor omgerekend €0.50 kun je een afstand afleggen van Maastricht naar Utrecht! Goed vervoersmiddel dus om overal en nergens heen te gaan. NS, kijk ook eens deze kant op. Zo kan het dus ook... Hetzelfde geldt voor de bus en taxi's. Busborden kan ik niet lezen, maar ondertussen zijn er wat nummers die ik geregeld gebruik en dus weet waar ze ongeveer heen gaan. Taxi's beginnen op 13 yuan (2€), waarna je een bepaald tarief moet betalen per afgelegde afstand. Zeer goedkoop en gemakkelijk. Er zijn er in overvloed, maar eigenlijk altijd bezet... Maar dat deert niet, het is maar een beetje koud en winderig in de sneeuw van twee dagen :)

Dat was erg mooi toen we bij de tempels aankwamen. De sneeuw gaf een extra dimensie aan de hele ervaring. First up: Bell tempel. De naam zegt het al, overal klokken! Van minuscuul, ter grootte van je vingertop tot 6 meter hoog en 4600 kg. zware klokken, ze hebben het allemaal. Grappig was, dat ik uitgerekend in de Bell tempel een kattenbel vind van het lokale "wild life". Prachtig om al die klokken te zien, heel gedetailleerd met teksten, tekens en figuren. En heel mooi waren alle draken die bovenop zaten, om de klok mee op te hangen. Ook het gebouw was heel mooi en ook gedetailleerd beschilderd.

De andere tempels waar ik de namen van ben vergeten en sowieso niet kan uitspreken waren ook zeer mooi om te zien. Het Chinees nieuwjaar was net geweest (Ohja dat moet ik ook nog vertellen!) en dat betekend dat de meeste mensen traditiegetrouw naar een tempel gaan om wierook aan te steken. Altijd in drievoud mensen, heel belangrijk! Anders voor 14 jaar ongeluk! Dus, zeer oplettend de wierook gebrand, de tempel bezichtigd en hier en daar wat bekeken. In een klein winkeltje kon je een typisch Chinees wenshoutje kopen. Een rood blokje hout met inscripties voor geluk, gezondheid, liefde, geld etc. etc. dat met een rood lint aan een hek of boom moet worden bevestigd. Uiteraard heb ik er daar twee van gekocht, een om op te hangen en een om mee te nemen naar huis. De laatste tempel was op een heel groot terrein met een stuk bos. Hier waren in het bos 500 beelden neergezet van allerlei mensen die "verlicht" waren. De beelden hadden allemaal een rode cape om vanwege het nieuwe jaar. Met de sneeuw was dat heel mooi om te zien. Daarnaast mooie vijvers, bruggetjes en aangeplant groen.

Goed, het nieuwe jaar is begonnen! Sintjin quailu! Oftewel, gelukkig nieuw jaar :) Het jaar van de geit is begonnen (haha, vooruit met de geit) met heel heel heel veel vuurwerk. Gewoon op straat tussen de rijdende auto's door. Geen paniek, niks aan de hand. Het begon 's ochtends al met hier en daar een knal, maar vanaf een uur of acht 's avonds ging het los. Niet normaal zo veel vuurwerk! Prachtig om te zien, slecht voor de oren, maar absoluut geweldig! We zijn met Julia en Liselot bij Monique traditioneel dumplings gaan eten. Een klein plakje deeg dat is opgerold met groente/vis/vlees/what ever je maar kunt verzinnen erin wat is gekookt. Erg lekker en heel simpel zelf te maken. De "nieuwjaars-conference" was hilarisch, ook al begrepen we er geen bal van. Kleine sketches, muziek en acteerwerk voor vijf uur lang. Great TV :) Behalve dan die mevrouw met die mega hoge zangstem, die is een beetje raar. Hoe hoger je zingt des te beter is het motto hier.

Aangezien Monique in een flatje woont, zijn we naar de bovenste verdieping gegaan om daar uit te kijken over de stad om het vuurwerk te zien. Wisten wij veel dat er beneden de buurman net een flinke vuurpijl de lucht in schoot. Je voelde het hele gebouw trillen! Non-stop tot vier uur in de nacht. Geen moment van rust, geen plaspauze, gewoon door! En het was fantastisch! Buiten op straat nog even staan kijken waarna we uiteindelijk bij Liselot in het appartement nog een drankje hebben gedaan. Zeer geslaagde avond.

Ok, volgende avontuur. Eerste keer op stap! Sanlitun is the place to be als je op stap wilt hier. Vijf minuutjes met de taxi en we zijn er, op zoek naar een kroeg voor pidjao (bier)! Die zijn er in overvloed, maar bijna allemaal gesloten vanwege het nieuwjaar. We vonden er een waar veel buitenlanders waren, veel Duitsers en Fransen. Gezellige avond gehad met twee Chinezen die naar ons toe kwamen om een praatje te maken. Ook een hele leuke avond. Taxi terug naar huis, slapen! 's Ochtends was het heerlijk weer en besloten we om naar Beihai Park te gaan. Het oudste park van Beijing en druk bezocht. Gigantisch meer waar bij genoeg vrieskou geschaatst kan worden, mooie trappetjes en bovenop de berg een mooi uitkijkpunt over het gehele park. Boven op de berg hebben we lekker geluncht in de zon.

Gisteravond zijn we ook naar Sanlitun geweest, waar ik Stefan tegenkwam (die Franse jongen van het project) met een paar van zijn vrienden. Zij nodigde ons uit om mee te gaan naar V+ Lounge Club. Ge wel dig! Een zeer fancy lounge club waar je maar hoeft te zwaaien naar een ober en er komt een nieuw drankje aan. Zelfs op het toilet word je op je wenken bedient. De kraan word voor je open gedaan, zeep in je handen, doekje aangegeven en doekje voor je weggegooid. Wanneer je het toilet verlaat komt de bezem en de dweil tevoorschijn om de vloer weer helemaal glimmend te maken. De club was op de tiende verdieping, wat dus zorgde voor een heel mooi uitzicht over de stad, waar nog altijd vuurwerk hier en daar word afgestoken. Dat is normaal want op dag 1-2-3-4-5 is vuurwerk en dan nog een keer heel veel op de vijftiende dag. Maar niet al te laat gemaakt, aangezien we vanochtend vroeg op moesten. Welgeteld om 6:00 want om 7 stond de chauffeur voor de deur: we gaan naar The Great Wall! En het was inderdaad great! Meer dan dat zelfs!

De tocht er naartoe was wat minder want het Chinees verkeer is een hel! Overal auto's die met vieren naast mekaar rijden op een tweebaansweg, constant getoeter en gekke manoeuvres met invoegen... Al een heel avontuur op zich, voordat we ook maar op de muur stonden. Nou ja, we zijn er! Prachtig uitzicht over de bergtoppen en diepe dalen, alles met een dun laagje poedersneeuw. Heel mooi om te zien, niet zo leuk als je moet klimmen :) Maar gelukkig is alles goed gegaan, ondanks dat de trapjes echt niet normaal stijl omhoog of omlaag gaan. En soms was het niet eens een trapje te noemen. Het ene moment heb je gigantische tredes en het volgende moment helemaal niks meer.

Het mooist was het ouder koppel boven op de berg. Zij stonden daar heel normaal met een koelbox om flesjes water, koekjes of koffie of thee te verkopen. Zeer vriendelijke mensen met welgeteld maar drie tanden in hun mond. Samen! De man had nog één voortand, de dame nog twee :) Dus jongens en meisjes, voorzichtig zijn met je eetstokjes als je de muur beklimt, anders zie je er ook zo uit :) We hebben foto's genomen met het koppel waarna we weer terug naar beneden zijn gegaan. Helaas heeft Mirthe de foto's van het koppel (uiteraard tegen betaling) die ik nog van haar zal ontvangen. Mirthe is hier voor 10 dagen op vakantie, ook via Monique.

Nou dat was het weer zo'n beetje. Na een flinke tocht ga ik nu maar eens even ontspannen met een filmpje en een heerlijk kopje Chinese Lotus thee. Geen idee wat het is, maar het is lekker. De planning voor de komende tijd is niet meer zo toeristisch. Dinsdag eindelijk naar de ijssculpturen kijken (uitgesteld vanwege het weer) en woensdag weer terug naar het project en de Engelse lessen.

Heel veel groetjes vanuit China!

• 24 Februari 2015 - 22:10

Trudy Crum:

Nou jamie je hebt de vingers zo een beetje krom getypt wat een werk, maar je hebt het wel fijn daar denk ik en je ziet veel mooie dingen.
    Hartstikke mooi dat je dat allemaal mee mag maken. Het chinese nieuwe jaar met gigantisch veel vuurwerk.Prachtig !!!!!!!!!!!!!
    Ik wens je nog heel veel plezier voor de komende tijd. een dikke knuffel en geniet.

• 25 Februari 2015 - 08:13

Pap:

Nou, dat is weer een fantastisch verhaal. Maar goed dat je nieuwe stappertjes hebt gekocht! Komen nu wel van pas. Leuk dat je ook zo'n nieuwjaar mag meemaken. Denk dat dit iets anders is als bij ons, maar goed, je hebt het meegemaakt.

• 25 Februari 2015 - 14:53

Niek:

Wauw wat gaaf weer! En de foto's zijn al helemaal fantastisch! Mijn broer de reiziger :) nog veel succes en op het project! Zullen we snel eens skypen?.
    Xxx

• 25 Februari 2015 - 20:12

Dolf:

Gaaf verhaal zeg! Hebben ze daar zo lang vrij met nieuw jaar dat je niet hoeft te werken? Geen criminaliteit daar met lounges disco's taxi's en ander spul wat je op discovery tegenkomt? Al een leuke chinese ontmoet?

Veel plezier nog en werk ze!

Gr, FD

• 01 Maart 2015 - 11:27

Lilianne Last:

Hoi James, krijgen net je appje binnen dat je een fiets hebt gekocht. 10€ geen geld en snel overal naar toe. Ik zou moeders niet zijn als ik zeg kijk uit in dat drukke verkeer. Ik hoor de Chinezen al zeggen: "weer zo'n klungelige toerist".
    Oma heeft al 3 berichtjes gestuurd maar ze komen niet op het scherm zegt ze. Tja de techniek gaat ons langzaam voorbij. Ook even op reactie plaatsen klikken, oma en uw berichtjes komen er ook te staan. Dat gaat ze snel oplossen.
    Een mooi verslag! en fijn om zo je belevenissen te kunnen volgen.
    Hier schijnt de zon, maar wel een koude wind. Maart is alweer begonnen en jij bent al drie weken weg. Niky en Dolf zijn skiën, die hebben ook mooi weer.
    Dikke knoevel, mam. xxx

• 01 Maart 2015 - 11:41

C Van Bijlevelt:

hallo jamie heb nou eindelijk te pakken hoe het moet
    wat ik allemaal gelezen heb in jou verslagen
    beweldig om dit mee te beleven geniet ermaar van
    je bent een echte verslaggever
    met mij alles oke hou je goed en tot schrijfs
    kusjes en knuffels oma corry.

• 02 Maart 2015 - 11:49

Mommy:

Betekend moet met een t!
    Otherwise...... alweer een prachtig verhaal. Gezellig, al dat vuurwerk XD

Kisses, momma

• 21 Maart 2015 - 13:43

Christianne En Bram :

Heel wat een top belevenissen... we volgen je een beetje .... heel veel plezier!