Hong Kong Phoey! - Reisverslag uit Tsim Sha Tsui, Hong Kong van Jamie Last - WaarBenJij.nu Hong Kong Phoey! - Reisverslag uit Tsim Sha Tsui, Hong Kong van Jamie Last - WaarBenJij.nu

Hong Kong Phoey!

Door: Jamie Last

Blijf op de hoogte en volg Jamie

11 April 2015 | Hong Kong, Tsim Sha Tsui

Geachte dames en heren, hier weer een nieuw verslag vanuit een andere locatie! Ik ben namelijk vanwege mijn visum naar Hong Kong afgereisd. Mijn visum was maar voor 60 dagen, wat betekend dat ik of het land uit moest of een hele rompslomp met een bankrekening met 3000$... Nou da heb ik nie, dus dan gaan we naar Hong Kong toch?

In eerste instantie was ik er niet al te blij mee, aangezien het op zeer korte termijn geregeld moest worden. Maar eenmaal in de trein (10 uur lang!) kreeg ik er steeds meer zin in. Monica was zo lief om me naar het uiterste westen van Beijing te brengen met de metro om er zeker van te zijn dat ik op het juiste station de normale trein zo nemen naar Hong Kong. Deze "hoge snelheidstrein" ging echter "maar" 380 km/u. Niet getreurd, snel genoeg naar mijn beleving.

Op deze manier was ik ook in de gelegenheid om het Chinese platteland te bekijken. Rondom Beijing was het voornamelijk vlak, met heel veel landbouwgrond. Maar eenmaal een stukje verder begon het steeds bergachtiger te worden met rijstterrassen. Zeer mooi om te zien! Helaas is het weer (nog altijd) zeer bewolkt en regenachtig. Vandaar dat ik nu dus ook besloot om een nieuwe blog te schrijven :) Het weer in Hong Kong is duidelijk anders dan in Beijing. Hier is het warm en zeer vochtig, in tegenstelling tot de droogte en smog van Beijing een welkome verandering. Helaas is het dermate bewolkt dat de foto's wat "mistig" overkomen... Maar desalniettemin mooie plaatjes al zeg ik het zelf. Ik wacht nog tot maandag, dan zou het beter weer worden, om naar Victoria's Peak te gaan op Hong Kong Island. Dat zou een schitterend beeld moeten geven over de stad, zowel bij dag als bij nacht. Dus de planning: rond de schemering daar zijn. Dan is het hopelijk ook wat afgekoeld want het is een behoorlijke klim naar de top.

De plek waar ik verblijf is een hostel in Tsim Sha Tsui, het Ashoka Hostel. Deze minuscule kamer is prima voor de tijd dat ik hier ben. Een eigen bed en douche is wel fijn, ook al is het maar 5m2 inclusief toilet/douche. Ach, ik ben toch amper thuis dacht ik. Maar nu met deze regen, lijkt wel een moesson, blijf ik toch maar liever binnen.

Gisteren ben ik wel de deur uit geweest, naar Po Lin Monastery en Tian Tan Buddha (altar of Heaven) op Lantau Island (klein stukje naast Hong Kong Island). Gemakkelijk te bereiken met de metro en een kabelbaantocht van ongeveer 20 minuten. Ik hoopte op een mooi uitzicht, maar het grootste gedeelte van de tocht brachten we in de wolken door. Boven op de berg was een klein dorpje met souvenirshops wat uiteindelijk leidde tot Po Lin Monastery en de grote boeddha. Deze boeddha is blijkbaar de grootste bronzen boeddha in de open lucht ter wereld! En ik ben in zijn buik geweest :) Daar was een of andere "relic" te zien, niet meer dan een stukje glas op een gouden schaaltje. Het verhaal erbij was alleen in Chinees/Cantonees helaas, dus dat heb ik helaas moeten overslaan. Het uitzicht was vrij beperkt (een Brit naast me zei nog heel mooi: "Bloody clouds!"), maar wat er te zien was, was zeker de moeite waard om de tweehonderd tellende trap te nemen. Op de weg naar beneden, terug naar de kabelbaan, nog even het boeddhistisch klooster ingelopen waar gigantische gouden boeddha's te zien waren. Na een gratis lunch (in de prijs inbegrepen wanneer je in de buik van de Tian Tan was geweest) weer terug naar huis (foto's volgen nog).

In de kabelbaan met een jongedame gesproken, Sheila, geboren en getogen in Hong Kong. Leuke meid die me van alles over de stad vertelde en de "secret hideouts" voor de jeugd verklapte. In LKF (Lan Kwai Fong) is het blijkbaar te doen wat betreft uitgaan. Hier wil ik dan natuurlijk ook even een kijkje gaan nemen. Dit is wel op het Hong Kong Island, dus het wordt of vroeg naar huis of doorgaan tot de vroege uurtjes en de eerste metro terug nemen om 5:00. We zullen het zien!

Verder staan nog een aantal parken en musea op het programma. Het ruimtemuseum zou de moeite waard moeten zijn.

Tot zo ver Hong Kong. Volgende week dinsdag kan ik pas mijn visum ophalen, dus tot die tijd kan ik nog genoeg doen hier. Waarschijnlijk woensdag dus weer terug naar Beijing waar het "gewone" leven weer even verder gaat voordat ik weer terug naar huis moet...

Tot snel!

  • 11 April 2015 - 16:53

    Pap:

    Nou dat is weer een verhaal om naar huis te schrijven. Heb je boeddha ook kunnen kietelen, van binnen uit? Vandaar natuurlijk die gratis maaltijd. Volgens mij heb jij ook geen moeite om tot de kleine uurtjes door te gaan! Dus, genieten!

  • 16 April 2015 - 21:56

    Momma:

    I laughed at "bloody clouds" XD Lijkt me heel apart, dat je de reis van en naar en in Hongkong alleen hebt afgelegd. Wel lekker even andere omgeving enzo. Sounds like you had an impressive time :O Wie kan nou zeggen dat 'ie in de buik van een boeddha heeft gelopen?! Ondertussen mis ik je gewoon door... Het lijkt wel alsof je al een jaar weg bent :( Dikke poen, you know who :]

  • 16 April 2015 - 22:46

    Trudy Crum:

    Je bent een echte wereldreiziger aan het worden, maar wel een unieke kans om zo iets mee te mogen maken.Dit neemt je niemand meer af, ik zou zeggen geniet nog van de tijd dat je er bent want het beging nu toch wel te korten. Ben erg benieuwd naar je verhalen en foto's.
    Tot snel groetjes en een dikke knuffel dien tentsje out puth china klink auch un bitsje chinees.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jamie

Actief sinds 04 Feb. 2015
Verslag gelezen: 262
Totaal aantal bezoekers 3258

Voorgaande reizen:

06 Februari 2015 - 06 Mei 2015

Van Sittard naar Beijing en terug!

Landen bezocht: